Hoe laat is het?

5 september 2014 - Omsk, Rusland

Hoewel je zou verwachten dat het leven in de trein een zekere kadans heeft, is het misschien toch verstandiger om te leven op het daglicht.

Wanneer ga je eten en slapen? Om te beginnen wanneer je trek hebt of moe bent :). Maar het is ook handig om dit een beetje te plannen rondom de stops omdat je dan nog iets kan kopen.

De stops hangen heel handig in de gang, hoe laat en, zeer belangrijk, hoe lang. De tijd klopt wel vrij aardig, maar er klinkt geen fluitje ofzo. Missen door te laat komen betekent een ramp dus de eerste stopjes waren voorzichtig. Onze provodnika waarschuwt ons gelukkig tijdig.

Terug naar de tijd: schema en stops zijn dus duidelijk (zie de foto). Maar dan, de stops worden aangegeven met Moskou tijd. Dat is NL + 2 uur. Handig, daar stond het horloge nog op.

Inmiddels zijn we alweer 3 tijdzones verder en passeren vanavond de vierde. Het is dus nu in werkelijkheid 3 uur later dan op iedere stationsklok staat. je denkt Omsk om 14 verlaten te hebben, tijd voor een snackje, is het al 17 uur, bijna tijd voor avondeten? Volgens de Moskouklok wordt het in de trein dus rond 17 donker....

Dan onze provodnika, de tweede zien we niet zo veel meer, maar het is ongelooflijk hoe schoon zij niet alleen het sanitair houdt, maar ook de gehele trein.

Zeer regelmatig stofzuigen en alles wordt twee keer per dag gepoetst. Alles. Dus ook het dubbele vloerkleed met stofzuiger en vochtige doeken. Super, maar overdreven gelet op de weinige passagiers. Twee rijtuigen zijn helemaal leeg en wij delen een rijtuig met vier anderen (in plaats van zestien).

Hoewrl de hoeveelheid treinen op dit dubbelspoors traject al fenomenaal is (iedere 5 minuten zo'n beetje een langere goederen- of passagierstrein) schijnen de komende 600 km de drukste van Rusland (of de wereld?) te zijn. Het is sowieso de vraag of de Russen zich realiseren hoeveel lege/ongebruikte (?) wagons overal staan....

Zojuist passeerden wij kilometer 2740. Tijd voor een 'Baltika'.