Hiroshima

30 mei 2017 - Hiroshima, Japan

De treinreis naar Hiroshima is wederom een makkie. Een overstap, maar dan eindelijk met de Shinkansen. soepel treintje dat erg snel gaat. Op een eigen spoorbaan, vaak door lange tunnels, dus kan je helaas niet veel naar buiten kijken. Het is ongelooflijk hoe soepel alle treinen hier optrekken. Comfortabel en ruim zitten, beetje lezen, prima.

Ook nu weer is het hotel vlakbij het station. Balen is wel dat de kamer nog niet beschikbaar is, dus gaan we maar meteen op pad. Hier zijn dus terrasjes, naast het water. Alleen is het eb en door een getijdeverschil van 2,5 m staat het droog. Een klein tentje met wederom twee allervriendelijkste dames die een lekkere curry voorschotelen.

Dan door naar een prachtige parktuin en een tempel voordat we naar de atoombom site gaan. Anders dan Nagasaki, prachtig park en de dome die de inslag heeft overleefd. Mooie markeringen met de vlam van de vrede, aangestoken met de olympische vlam.

Terug bij het water schuiven we aan bij Oyster Conclave, oesters zijn de lokale Hiroshimanesische (..) lekkernij. Een aantal prachtige gerechten met een goed glas Shou Chu. (Sho Chu, meerdere schrijfwijzen op de menukaarten).

De tweede dag vroeg met de trein naar Miyajima, een schrijn die in het water staat
. Vroeg om de mensenmassa's en de warmte voor te zijn. De Railpas is goed voor gratis trein em ferry, ideaal. De kabelbaan genomen naar de top van mount Misen en tegen het eind van de middag weer terug.

Even een drankje aan het water en dan op zoek naar een ander traditioneel gerecht van Hiroshima: Okonomiyaki. Het is even zoeken naar het gebouw waar dit op de verdiepingen 2, 3 en 4 gebeurt, maar gevonden.

Op de tweede pakken we meteen de eerste bij het raam. Wat is het? Een bar die bestaat uit een grote warme plaat. Je gaat eraan zitten en de kok gaat aan het werk. In ons geval: wij zijn de enigen en we kiezen beiden een okonomiyaki uit.

Als eerste wordt er een soort pannenkoek van beslag op de hete plaat gemaakt. Daarop gaat een berg groente. Tegelijkertijd worden de noodels die zijn gekozen op de plaat gegooid, im dit geval dunne chineze en heel dikke udon noodels. De uitgebreide was met garnalen en inktvis. Die worden weer op de groente gegooid. Op enig moment wordt de hele zaak met een soepel gebaar omgekeerd om te garen. Pannekoek nu dus boven. Er wordt nog wat saus opgekwast en een eitje. Vervolgens hakt de dame beide stapels doormidden en schuift die naar ons deel van de plaat.

We hebben zelf ook een plamuurmes om een stuk door te snijden en kunnen gaan eten. Als dank maken we een instantfoto van haar, die hangt ze meteen op de koelkast.

Nu de avond is gevallen, zijn in de straatjes weer allerlei lampen aan en begint het nachtleven, met dito aanbevelingen voor de mannelijke wandelaar. We gaan terug naar de Oyster Conclave voor nog een hapje en drankje, omdat het kan.