Portland

16 september 2018 - Portland, Oregon, Verenigde Staten

Wie is de mol vorig jaar was de inspiratie voor deze trip. Oregon als bestemming in de VS ligt niet heel erg voor de hand, maar is de moeite waard. En zeker Portland.

De aankomst was wat complex, deze stad heeft niet echt campings en de plekken die er wel zin, daar wil je echt niet staan. Eentje leek nog mee te vallen, aan de Columbia river, naast het vliegveld. Echter, alle reserveringsverzoeken waren niet aangekomen...

Een telefoontje gaf voor in ieder geval de vrijdag avond een oplossing, er was nog 1 plek beschikbaar. Een typisch rv park waar de enorme units zij aan zij staan. Voornamelijk permanent residents, ofwel, mensen die hier langdurig wonen vanwege bijvoorbeeld een werkopdracht.

Even wennen, nadat je zo uit de natuur komt.

Even wennen, zo dicht op elkaar staan, met mensen die hier om een heel andere reden staan.

Even wennen omdat ons slagschip hier eigenlijk maar een mini-tje is...

Zaterdag morgen blijken we het toch op te kunnen lossen en is er ook plek voor de zaterdag avond. We moeten alleen van plek verkassen. Maar goed, eerst naar de stad.

Oorspronkelijk was het advies de bus te pakken naar de stad, maar toch is het beter de trein te nemen. We krijgen zelfs een route naar het station. Portland zit qua wegen alleen niet al te simpel in elkaar, dus we komen, blijkt later, aan bij het verkeerde station. Parkeren is een ramp, met slagschip Charles, maar het lukt. Nog even goed kijken, oh, nee, deze parkeerplaats is niet van het station, maar van Dancing Bare. De plek waar het bier koud is en de meiden heet... Dus. Toch maar even op zoek naar het andere station.

Parkeren kan daar, maar we hebben wel 6 plekken nodig. Toch gek dat ze daar geen oplossing voor hebben. Parkeren in de stad met Charles is helemaal geen optie.

De trein is prima, zitten wel vreselijk veel malloten in en overal langs het spoor staan tenten. Blijkt dat de daklozen voornamelijk naar de westkust trekken. Daar is iedereen vriendelijk en het klimaat prettig. Kortom, iedereen laat iedereen met rust en er is een soort gedoogsituatie. Echt wel opvallend veel daklozen overal.

Portland is geen grote stad, 500.000 inwoners in de primaire stad, maar veel levendiger dan Salt Lake.

Op zaterdag markt en de straten met oude gebouwen, de rivier met de vele bruggen zorgen voor een fijne sfeer. Relaxed.

Voordat de brouwerij fietstocht start toch nog maar even goed eten. En we treffen en foodmarket, net als in Baltimore. Je kan overal eten en drinken halen en ergens gaan zitten. Meteen aanspraak en wanneer ze dan door hebben dat je geen local bent de vraag : wat vind je van Trump..

Oregon zelf is christelijk conservatief dus over het algemeen pro Trump. De kust daarentegen, dus ook Portland, niet. En daar is men bezorgd over wat het doet en betekent voor bijvoorbeeld vrouwen en minderheden.

Dan de fietstocht. Een absolute aanrader. Je leert de stad kennen, komt veel verder en we bezoeken 3 brouwerijen. En, per keer, proeven we 6.verschillende bieren. En ja, zoals dat dan gaat, de sfeer wordt steeds beter.

De laatste blijkt zelfs een historische plek te zijn, waar we zelfs een rondleiding krijgen door het oude pand, echt geweldig. Al met al duurt het 2x zolang als de bedoeling was. Helemaal top.

Daarna snel een goede steak gegeten en weer terug met de trein, Charles opgehaald en weer terug op Columbia River RV Park.

Morgen naar de kust!

1. Jessica:
    16 september 2018
    Portland is echt een super relaxte stad. En al die kleine brouwerijen, leuk hè !
    De kust is ook zo gaaf daar, veel plezier daar!