Van zandstormen in de Gobi naar sneeuwstormen in Terkhin Tsagaan.

11 mei 2016 - Terkhiin Tsagaan, Mongolië

Ruim 1780 kilometer verder en een verbinding die werkt. Vanuit U.B. zijn we in zuidelijke richting gereden naar de Gobi woestijn. Van hieruit westwaarts en na eergisteren noordwaarts tot waar we nu zijn.

Een korte opsomming van alle belevenissen:

overnachten bij echte nomaden in de woestijn tijdens een zandstorm. Toilet is de woestijn, zoekt u zelf een fijn plekje uit? De gastvrijheid is ongekend en aan eten kom je niets te kort. Het is wel zelfgemaakte pasta met kamelenvlees. Als dank hebben we bloem en vers eten als appels en tomaten. Je kan je geen groter bedankje wensen dan de blik in haar ogen toen ze dat zag... Oh ja, de huisgemaakte lange vingers van bloem, schapenvet, melkroom en suiker zijn heerlijk!

Daarna door naar Yolyn Am, prachtig park met gletsjer. Overnachting in een kamp. Dus tijd voor een biertje.

Daarna echt de Gobi in. Kamp is nog niet gereed, we zijn vaak de eersten van het seizoen, dus een houtwn huisje. Zandduin bedwongen van ruim 300m. Onmogelijk te doen zonder bootcamp. Dag erna met kamelen door de woestijn. Ook hier is de gastvrijheid ongekend: je eigen bagage mag je niet zelf uit de auto halen. En, regen in de Gobi!

Daarna een lange dag naar het noorden, ruim 8 uur rijden met onderweg een picknick op een schitterende plek. Een kamp in een oase, na een geweldige hagelbui een mooie zonsondergang.

De Gobi definitief verlaten voor Orkhon vallei. Halverwege een picknick op de steppe. De roofvogels vliegen langs om onze kippenbotten te vangen. We slapen bij nomaden naast een waterval. Het kamp is pas vandaag gebouwd dus slechts drie tenten. Zelf gedroogde koeien, paarden, yak en geitenpoep verzamelen om de kachel op te stoken. Buitenplee met valleizicht.

Dinsdag verlaten we Orkhon. Onderweg stoppen we twee keer om te vissen en vangen drue vissen. Bestemming is Gurvanbulag, waar we dw vorige keer een geweldige ervaringchadden met familie en nomaden. Het loopt wat anders, de familie is er niet en er is nog geen kamp. We slapen in de ger van onze paardenvriend

1. Esther T (of M wat je wil):
    11 mei 2016
    Moet je ook maar kunnen plassen en poepen in de vrije natuur hihi
  2. Rumochin:
    11 mei 2016
    Haha. plassen is geen probleem, maar poepen is toch elke keer een zoektocht naar het juiste plekje en dan nog.......;-)
  3. Esther T (of M wat je wil):
    11 mei 2016
    Maar ja, ophouden is ook geen optie!