Niets is wat het lijkt II - Hlane (slanée)

8 augustus 2016 - Mbabane, Swaziland

Voorbereid op de grensovergang naar Swaziland, allerlei papieren voor de auto. Maar het is niet zoals in Namibië of Botswana. Wel een aantal loketten, papieren, formulieren en stempels, maar zonder dat er gevraagd wordt naar welke papieren dan ook, staan we in Swaziland.

Het land van suikerriet, dus veel gevaarlijk lange vrachtwagens waar de suikerriet vanaf waait en enorme droogte. We hadden gerekend op een kamp met huisje en braai etc.. De rondavel was schitterend, het kamp oom, met neushoorns voor je neus. Maar, geen braai en geen elektra. Op beide niet gerekend... Maar, Dinner was prebooked'. Natuurlijk gingen we weer gamedriven. Zijn we verwend, of is de oogst wat mager met een giraf, wat impala's en een boom met maraboes??

Het diner was prima, maar toch niet prebooked, even afrekenen dus. Geen probleem, want echt duur is het hier allemaal niet het eten, drank en ook diesel is goedkoop. De auto lust alleen wel een flinke slok, rijdt 1 op 9.

De rondavels zijn inmiddels voorzien van olielampjes en zo ook de paden in het kamp, schitterende plek. En de hele nacht horen we leeuwen, dus, weer om 6 uur de volgende ochtend op zoek naar leeuwen. We moeten echter uiterlijk 8 uur gaan rijden dus is het een korte gamedrive. En, wat zien we, een leeuw, maar, achter de hekken. Het voelt alsof ze niet helemaal vrij in het park lopen en het blijkt dat ze in een deel zitten waar je alleen met een betaalde gamedrive komt (hek met een slot). In goed Nederlands: volksverlakkerij?

Dan het ontbijt, want we konden niets in onze rondavel, nee, dat is vanaf 8 uur , maar als je het vraagt kunnen we iets regelen. Ok, doen we, we krijgen de ontbijtkaart: Breakfast is served from 7-10 daily. Tja....Afrika?

Op naar Mkaya, want daar moeten we om 10 uur bij het hek staan voor een all inclusive verblijf van exact 24 uur . Nou, kom maar op met die leeuwen en luipaarden!

Om 10 uur gaan de poorten open en rijden we de auto naar een boerderij. Daar lopen al twee kleine neushoorntjes. Vanaf dat punt laten we de auto achter en begint de 24 uur safari. Het reservaat is ongelooflijk droog, het ergst sinds jaren, en met veel pijn en moeite spotten we impalas en nyalas. Verder niets, behalve neushoorns. Gek genoeg zien we de meest zeldzame dieren extreem vaak deze vakantie.

We worden naar Stone Camp gebracht en daar wordt de lunch geserveerd. Onder de bomen, aan de oever van de (droog gevallen) rivier. Ook worden we naar onze hut gebracht. Wat een oase. Een terras, slaapkamer en toilet + badkamer onder een rieten dak, geen muren. Een droomlocatie. En, geen elektriciteit. Er volgt nog een zonsondergang gamedrive voordat het diner wordt geserveerd, op een andere plek, rondom het vuur, schitterend gedekte tafels een viergangendiner. De dames van het resort, want zo mag je het noemen, zijn traditioneel gekleed en ongelooflijk gastvrij. Alle hutjes en de paden zijn inmiddels voorzien van olielampen. Kent u dat; het Eftelinggevoel?

Na het eten volgt een traditionele dans door de dames. Zij blijken hun benen wel heel erg ver omhoog te kunnen gooien en uiteraard mogen we meedoen..

Weer vroeg onder de wol, na eerst lekker in de open lucht te douchen. Om 5.45 worden we namelijk gewekt voor een gamedrive om 6.15 uur . De chauffeur, Afrika, warmt de motor van de jeep vast op. De motor loopt niet fijn, dus baksteen op het gaspedaal en loeien maar. De jeep stinkt geweldig en vonken en vlammen komen uit de uitlaat. Handig, wanneer het zo droog is? Uiteindelijk geeft jeepje de geest, dus we stappen in een andere.

Hoewel hij erg zijn best doet en veel vertelt, blijft het bij klein wild en een girafje, zelfs geen neushoorns.

Terug in het kamo weer een fantastisch ontbijt, terwijl de ochtendzon eindelijk de kou uit de botten schijnt, want koud is het, zo 's morgens vroeg.

De droogte blijkt inmiddels veel dieren te hebben laten verhongeren, vertelt de manager. De dieren die we zien zijn inderdaad erg mager. De neushoorns worden zelfs bijgevoerd. Maar toch blijft het gevoel dat Mkaya te weinig wild biedt. Locatie, hutjes, mensen en eten zijn echter onvergetelijk. Dus misschien moet je eerst naar Mkaya en pas dan naar Kruger?

1. Michel:
    10 augustus 2016
    Mooi verslag weer een paar mooie dagen in Swaziland! Ik dacht dat jullie alleen Mkhaya gingen in Swaziland. Anders had ik jullie wel kunnen vertellen dat je in Hlane inderdaad 2 gedeeltes hebt. 1 waar je ook kunt wandelen onder begeleiding van een gids en waar ook de neushoorns zitten en een gedeelte met leeuwen en olifanten. Hier mag je ook niet zelf rijden, alleen onder begeleiding van een gids...