terug naar de bewoonde wereld

16 mei 2016 - Èrdènèt, Mongolië

Vanmorgen was dan toch het moment daar dat de reis naar de bewoonde wereld moest gaan starten. Vanwege de eerdere berichten met veel sneeuw, hebben we de route aangepast en zullen niet naar een nomadenfamilie gaan in een nationaal park.

Niet alleen vanwege het feit dat de paden daar slecht zullen zijn, maar ook vanwege het feit dat de laatste rit terug naar UB ruim 12 uur zal gaan duren. Plan is dus gewijzigd naar Erdenet, een moderne en relatief rijke provincie stad die zijn rijkdom ontleend aan een gigantische kopermijn, direct naast het stadje.

Hierdoor passen we ons plan ook voor de kaatste dag aan, want dan gaan we het Verbist weeshuis bezoeken. De plek waar onze gids en haar man samen zijn opgegroeid.

Wat kunnen we kopen? Dat gaat hier heel simpel: je meldt je aan op een facebook groep en zet je vraag uit. Is de black market in Erdenet open op maandag of wie weet er nog winkels en spullen.

Vrijwel meteen komen er reacties van een groep moeders, op de Erdenet moeders Facebook groep en er worden afspraken gemaakt.

Nadat we in ons hotel zijn aangekomen, zal een vrouw ons komen ophalen. Nadat er enige verwarring was, de auto gevonden en reed zij ons naar de kledingwinkel van haarzelf en haar zus. We konden wel een deal maken met kleding uit oude collecties. Alle registers gaan dan ook open en we kopen weer een berg spullen. We maken de deal af op een prijs, waarna we nog bonusspullen krijgen. Ze wil ons weer terugbrengen met de auto, maar ons hotel zit 500m verderop....Dat lukt wel.

Grappig trouwens: autoradio stuk? Dan neem je gewoon de stroomkabel van de radio, zet er een omvormer tussen en dan kan je gewoon je radiocassettespeler op de bijrijderstoel meenemen, ideaal.

Na het eten is er, wederom via de facebookmoeders, een afspraak met een vrouw gemaakt die kindersandaaltjes maakt. Zij komt naar het hotel en ook nu is de deal snel beklonken. Het aparte hier is, dat gewoon omstanders, zoals de hotelreceptioniste erbij worden gevraagd om hun mening over de kwaliteit te geven...

Morgen naar UB, en voorafgaand aan het bezoek aan Verbist Orphanage nog wat laatste spullen kopen op de black market. Daarmee hebben we dan op drie plekken een bijdrage kunnen leveren. Geweldig.

1. Esther T (of M wat je wil):
    16 mei 2016
    Eigenaresse zal ook blij zijn geweest met jullie bezoek!