Trans Mongolie express deel 2

19 september 2014

In de vroege ochtend het hotel verlaten om trein 24 van 7.15 uur te halen. Het blijkt ditmaal de groene Mongoolse variant te zijn.

Vreemd genoeg zijn er veel meer passagiets aan boord, Ulaanbaatar is een populaire opstapplek. De coupe vol Nederlanders, dus weer op onze woorden passen..

De verschillende reisverslagen op internet worden ook door de passagiers bevestigd. De gers waren goed of primitief of koud. Zoveel mensen zoveel meningen. Duidelijk is wel dat de meesten de treinreis hebben als basis voor hun reis, daar waar die van ons juist de reis door Mongolie is.

De hut is prima, ditmaal met twee bedden boven elkaar en een fauteuil. En, een gedeelde badkamer/wc met de buren en een simpel maar slim afsluitsysteempje voor privacy tijdens dat soort momenten. Prima dus en de harde bedden zijn we inmiddels gewend.

De grens met China lonkt, na ruim 700 zonnige kilometers spoor en twee lange stops op stations. Benieuwd hoe deze grensperikelen weer zullen verlopen. Het benodigde papierwerk is reeds verricht.

Ook benieuwd naar het overzetten op de nieuwe wielen. Rusland en Mongolie gebruiken dezelfde afwijkende spoorbreedte. De trein zal dus een werkplaats inrijden waar rijtuig voor rijtuig op nieuwe setjes wielen zullen worden getakeld. Benieuwd hoe lang dat duurt en hoe dat zal zijn, aangezien we binnen moeten blijven....

Op naar de warmte van Beijing!