De dagen na de echte nomaden

17 september 2014 - Kharkhorin, Mongolië

De twee dagen na de drie fantastische dagen bij de nomaden brengen we door in 2 verschillende gerkampen. Minder primitief: electra en een douchegebouw dus niet meer douchen in een met hout warmgestookte ger met een verwarmde zak met water.

Kharhorin een oudr door de russen verwoeste plaats. eens een handelsoord waar moslims, christenen, joden en boedhisten woonden en handel dreven.

Het oude klooster dat 1000 monniken huisvestte is vernietigd en de vorige eeuw herbouwd met materiaal en puin van de oude stad: Erdene Zuu.

hoewel schitterend rukt ook hier.de welvaart op en slokt de stad het klooster al bijna op.

De volgendd dag een wol en zijdefabriek bezocht. ofwel, een gebouw, omvindbaar, waar diverse vachten en wol tot mooie producten worden verwerkt.

Onvindbaar? adressen worden niet gebruikt, wel aanduidingen als de laatste rode deur in het witte gebouw tegenover het groene...

De rit naar ons laatste gerkamp is wederom schitterend met prachtige steppes, veekuddes, herders en ontelbare roofvogels.

Dit laatste kamp ligt schitterend op een heuvel aan een vallei en nadat wr een oude tempel hebben bezocht is het tijd voor een middag relaxen voor de ger met een boek en een biertje.

's Avonds na het diner spelen we nog diverse spelletjes met schapenenkels (dit behoeft vast enige toelichting...) wat boffen we met onze gids en chauffeur en dan laten we voor de laatste nacht nog een keer het vuur opstoken in onze ger....